بانی مدرسه

نظم و استقامت

طرح سواء السبیل

طرح سواء السبیل

جایگاه طلبه

طالب علم دین از دیدگاه قرآن و روایات



  چاپ        ارسال به دوست

گزارشی از اجرای طرح انس با قرآن، مدرسه حقانی
گزارشی از اجرای طرح انس با قرآن، مدرسه حقانی

 

یکی از مهمترین برنامه‌های مدرسه حقانی علاوه بر برنامه های و برگزاری دروس متداول و رسمی حوزه، اجرای طرح انس با قرآن کریم است. این طرح در سال چهارم اجرای مستمر خود با همکاری 6 استاد قرآنی، امسال نیز با برگزاری اردوی افتتاحیه فعالیت خود را ادامه داده است. به همین مناسبت گزارشی از این طرح تقدیم می‌گردد.

گرچه دروس اصلي و برنامه رسمي حوزه، رسالت آشنايي عميق با متون دين و برخورد كارشناسانه با آنها را به دوش مي‌كشد، اما وجود نواقصي در متون و برنامه‌ها و طولاني بودن مقدمات و ديده نشدن تحقق زمينه‌هاي انس با قرآن در آنها موجب شده است دروس و برنامه رسمی حوزه، پاسخ‌گوي عطش جوان سرشار از احساس و تشنه معنويت نباشد؛ از این رو، شراب طهوري لازم است كه تأمين‌كننده نياز فعلي و پاسخ‌گوي تشنگي آني او باشد؛ تا هم ضرورت مراجعه به منابع دين از همان آغاز برايش ملموس شود و هم انگيزه مراجعه در او تقويت گردد و علاوه بر تلطيف فضاي خشك حاكم بر مباحث مقدماتي حوزه، فعاليت‌هاي علمي‌اش بر آستان قرآن كريم بار بيافكند و از اين رهگذر از تربيت توحيدي قرآن بهره­مند گردد. و چه زمان بهتر از سال‌های آغازین طلبگی برای اینکه قرآن با پوست و گوشت و وجود او عجین شود. طرح انس با قرآن کریم اين رسالت را مدرسه حقانی به عهده گرفته است.

اين طرح براي انس هرچه بیشتر طلاب با قرآن، از طريق ترجمه‌داني و آشنايي با مفاهيم و آشنايي مختصر با تفسير براي طلاب سطح يك (پایه 1 تا 6) تعريف شده است.

اهداف کلی آن عبارت است از: فرهنگ‌سازي انس با كتاب؛ افزایش معارف قرآنی و ارتقای باورهای دینی؛ ایجاد بستر برای تربیت توحیدی.

کتاب محور در این طرح، تفسیر مبین استاد بهرام پور یا تفسیر ذکر مبارک می‌باشد که طلاب با طی کردن گام‌هاي ده گانه اي كه بیان خواهد شد به امور ذيل دست مي يابند: آشنايي باواژگان قرآن؛ توان ترجمه آیات؛ درک مطلب و فهم معنای كلي آیات و نکات پیرامونی آن در حد ابتدايي.

با توجه به زمان بندی زیر مدت طرح 2 سال خواهد بود.

·   سال اول:

o  ترم اول: هر روز (به جز جمعه‌ها) نصف صفحه که تا پایان ترم اول یعنی دی ماه 3 جزء خوانده می‌شود

o   ترم دوم: هر روز (به جز جمعه‌ها) یک صفحه که تا پایان ترم دوم یعنی اردیبهشت ماه جزء 8 به پایان می‌رسد.

·   اردوي تابستان سال اول: 20 روز و هر روز 6 صفحه در 3 کلاس 1 ساعته که مجموعا 120 صفحه یعنی 6 جزء خوانده می‌شود.(تا پایان دوره تابستان14 جزء خوانده شده است )

·   سال دوم: در طول سال تحصیلی: (9 ماه هر روز به جز جمعه‌ها) هر روز یک صفحه که تا پایان سال تحصیلی 10 جزء خوانده می‌شود (تا پایان جزء 24)

·   اردوی تابستان سال دوم: مانند تابستان سال اول (به پایان رسیدن دوره)

نکته: در این زمان بندی قرآن آموزان حتی در روزهای تعطیل (به جز جمعه‌ها) مانند روزهای درسی به مطالعه محدوده می‌پردازند.

روش اجرا:

1. برگزاری یک اردوی دو روزه جهت توجیه طرح و برگزاری کارگاه:

در این اردو هدف از برگزاری طرح انس با قرآن و نکات مهم در طول طرح و گام‌های ده گانه مطالعه قرآن بیان و چند صفحه طبق روش مذکور تحت نظر استاد کار می‌شود.

2. برگزاری کلاس:

در طول سال تحصیلی هر روز در یک ساعت مشخص به مدت نیم ساعت الی 50 دقیقه بنا بر فرصت و صلاحدید مدرسه و قرآن آموزان کلاس برگزار می‌گردد. 10 الی 15 دقیقه آغازین کلاس به مطالعه محدوده تعیین شده (نیم یا یک صفحه) اختصاص می‌یابد. سپس در کلاس چند فعالیت به ترتیب زیر انجام می‌شود:

1)                        قرائت دعای شروع قرآن: در ابتدای هر جلسه، به صورت دسته جمعی یکی از دعاهای شروعِ تلاوت قرآن مثل دعای « اللهم بالحق انزلته و بالحقّ نزل اللهم عظم رغبتی فیه...» خوانده می‌شود.

2)                        اهدای ثواب جلسه؛

3)                        فضل القرآن: استاد روایتی در فضیلت قرائت قرآن یا سوره ای خاص از آن بیان می‌نماید. این کارغیر از تأثیر از حیث بینشی نسبت به محتوای روایات، خاصیت انگیزشی نسبت به انس با قرآن خواهد داشت؛

4)                        شناسنامه سوره‌ها؛

5)                        قرائت و ترجمه آیات توسط طلاب؛

6)                        بیان نکات محتوایی؛

7) امتحان جزء: پس از پایان هر جزء امتحانی که متشکل از دو بخش است برگزار می‌گردد. در بخش اول که واژگان شناسی است تعدادی از لغات مشکل آن جزء آورده شده و در بخش دوم عبارات و آیات مشکلی از آن جزء داده می‌شود؛

3. امتحان چند جزء: هر چند جزء یک بار مثلا هر 5 جزء یک امتحان مانند امتحان جزء برگزار می‌گردد؛

4. برنامه اردوی تابستان: برنامه در این دوره شبیه طول سال می‌باشد البته با تفاوت‌هایی، از جمله:

         1.           خواندن شش صفحه در روز در قالب 3 جلسه کلاس؛

         2.           نشست‌های قرآنی: در این کلاس استاد نکات محتوایی و تفسیری موجود در چهار صفحه مذکور را به صورت کلی بیان می­کند. یا به موضوعات مهم علوم قرآنی مانند جری و تطبیق و روش تفسیری برخی از مفسرین و مهارت‌های تدبر در قرآن می­پردازند. از جمله کارهایی که در این جلسات می‌توان انجام داد دعوت از قاریان قرآنی، گروه‌های تواشیح، اساتید عرصه تفسیر و اخلاق می‌باشد که تأثیر به سزایی در انگیزش بخشی به طلاب دارد.

         3.            برگزاری مسابقات قرآنی: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این طرح که با استقبال بسیار خوب طلاب برگزار می‌گردد بخش مسابقه قرآنی است.



 



١٠:٤٤ - شنبه ١٣ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ٤٠٩٤٨٥    /    تعداد نمایش : ٨٥



خروج




نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
 
گزارش پیاده روی

مطالعه موفق