حجت الاسلام والمسلمین مجاهدی

      جلسه پنجم معرفی طرح توسط استاد محترم

 

 

      

     به همت مدیریت محترم جلسات متعددی تشکیل گردید تا از نظم که بسیار در موفقیت و پیشرفت ما و صرفه جویی واستفاده از وقت به ما کمک می کند بیشترین بهره را ببریم.

امام خمینی ره فرمودند این درست نیست که حوزه های علمیه و مدارس ما بی نظم باشد و بگوییم نظم ما در بی نظمی است. حوزه ها و مدارس ما باید تحت برنامه دربیایند. سال ها حوزه های شیعه بدون برنامه بودند. به خاطر اخلاص ایشان با این سخنرانی این کار عملی شد. جلساتی گذاشتند و کل حوزه های علمیه تحت برنامه قرار گرفتند. و اولین مدرسه ای که با برنامه اداره شد مدرسه علمیه حقانی بود.

بنده خودم یک سال بعد از شروع دروس در مدرسه حقانی به اینجا آمدم. و تا پیروزی انقلاب اسلامی توفیق تحصیل در این مدرسه در خدمت شهیدان بهشتی و قدوسی را داشتم. شهید قدوسی بسیار بر روی نظم در مدرسه تکیه داشتند. حتی به دقیقه ها هم توجه داشتند. و مدیریت محترم فعلی حاج آقای واحدی هم به این مسئله اصرار و برای آن برنامه دارند.

علما و بزرگان ما در گذشته به چند اصل توجه ویژه ای داشتند اول اصل طلبگی، تنها شغلی که خداوند وقرآن به آن دعوت کرده اند. «لَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ» از هر طائفه­ای ، قبیله­ای عده­ای تحصیل علوم دینی کنند و عالم دین شوند و بعد از آن که خود را با علم و اخلاق مجهز کردند قوم، محل و فامیل خود را هدایت کنند. همه این مطلب را قبول دارند ولی تنها به این اکتفا نمی کردند مسائلی در معنویت و نظم در انجام آنها و عبادات ، دعاها و زیارات را اهمیت خاصی می دادند. از مرحوم آیت الله بهجت نقل شده که از قول شیخ انصاری فرمودند: ما تکالیف واجبی داریم اعم از درس و بحث و تکالیفی هم داریم که مستحب هستند دعاها زیارات مجالس اهل البیت علیهم السلام اگر امر دائر شود بین این دو واجب مقدم می شود. ولی اگر من مستحبات را انجام ندهم واجبات را هم نمی توانم خوب انجام بدهم. باید از آنها هم استفاده کرد، طوری که به واجبات ما لطمه نزند.

شهید قدوسی می فرموند یک بار خدمت حضرت امام ره رسیدم و عرض کردم من سحر بیدارم آیا به درس و مطالعه بپردازم یا نماز شب بخوانم کدام تکلیف من است ایشان فرموند نماز شب که وقت زیادی نمی گیرد. و نقل می کنند من چهار یا پنج بار این را سوال کردم تا ایشان دقیقا بفرمایند ولی همان جواب را دادند.

در امور دینی ما مهمترین امر معرفت الله است بعد از آن معرفت الرسول و بعداز آن معرفت اهل البیت علیهم السلام. این مهمترین اصل وبعد از آن مهمترین عبادت برای ما نماز است. نماز به قول امام ره کارخانه انسان سازی است. آنچه در مورد نماز های واجب خوب است به خودمان تکلیف کنیم نماز اول وقت است البته استثناهایی هم دارد مانند نماز جماعت که اگر با تاخیر برگزار شود ما صبر می کنیم تا به جماعت نماز را به جا بیاوریم. یا ماه مبارک رمضان در هنگام افطار اگر جمعی معطل شما باشند نماز را به بعد از افطار موکول کنید.

خوب است قبل از نماز دقائقی فکر کند که من میخواهم چه کاری انجام بدهم آیا این یک راز و نیاز با خداوند نیست؟ با شتاب و مشغله های کاری و بدون آمادگی خیلی بد است که وارد نماز شویم. قبل از نماز حرفهای لغو نزنیم که ما را در هنگام نماز بی حال کند، نماز ما را نماز تحمیلی کند. این را به عنوان یک برنامه برای خودمان قرار بدهیم. بنده کسی را می شناسم که قبل از نماز مدتی می نشیند و تفکر می کند او توجه می کند به اینکه برای حضور در محضر خداوند آمادگی پیدا کند. واین بسیار مهم است، حضرت امام خمینی ره در کتاب آداب نماز می گوید اگر کسی مدتی در هنگام نماز این مسئله را رعایت کند به مرور طوری می شود که هنگام نماز هیچ فکر و خیالی به سراغ او نمی آید. ممکن است این کار سال ها طول بکشد هر زمان تصمیم گرفتید و چند لحظه بیشتر توجه نداشتید ناامید نشوید، بگویید نماز بعد. توجه کمی بیشتر شد باز نماز بعد، نماز بعد. تا جایی که تمام توجه انسان به خداوند باشد.سعی کنیم نماز را شمرده بخوانیم. حد اعتدال را رعایت کنیم و ذکرها را با توجه بگوییم.

فکر ما این نباشد که نماز را زود بخوانیم تلاش ما این باشد که نماز را خوب بخوانیم.

یک بحث آداب نماز است. امام خمینی ره می فرمودند اگر آداب نماز را انجام بدهید نماز کمال پیدا می کند و اگر انجام ندهید نماز ناقص می شود. البته اگر واجبات نماز را انجام بدهید نماز قبول است ولی از کمالات فوق بی بهره می ماند.

حمّاد بن عیسی می گوید:

روزی حضرت امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما السلام فرمودند:

«ای حمّاد، می توانی نماز نیکویی بخوانی؟»

عرض کردم: ای آقای من، من کتاب حریز در باب نماز را حفظم.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:

«مانعی ندارد ای حمّاد، برخیز و نماز بخوان»

حمّاد می گوید:

رو به قبله در محضر امام علیه السلام ایستادم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود به جا آوردم.

امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما السلام فرمودند:

«ای حمّاد، نماز نیکویی نخواندی، چقدر برای یکی از شما زشت است که شصت سال یا هفتاد سال از عمرش بگذرد و یک نماز با تمام حدودش نخواند».

حمّاد می گوید در دل خودم احساس حقارت کردم، عرض کردم:

ای آقای من فدایتان شوم، نماز نیکو را به من بیاموزید.

سپس امام صادق علیه السلام ایستادند و دو رکعت نماز خواندند. که حماد می گوید من آن را ضبط کردم.

وقتی ایستادیم بین دو پا سه انگشت کمتر فاصله نباشد وحداکثر یک وجب و سر انگشت های پا رو به قبله باشد.

دست ها در حالی که انگشت ها بسته است روی ران جلو قرار گیرد. هنگام تکبیر دست ها تا مقابل گوش بالا و کف دست رو به قبله باشد. بعد از سلام نماز اگر خواستیم سه الله اکبر بعدش را بگوییم دست ها را بالا بیاوریم کف دست ها رو به قبله.

در قنوت، دو دست وانگشت ها به هم چسبیده مگر شصت دست ها باز. کف دست باز و به سمت آسمان.

در سجده، اول دست راست سپس دست چپ به زمین برسد. زانوها بعد از دست ها. انگشت ها به هم چسبیده و دست ها مقابل گوش. دست ها را مانند بال قرار می دهیم.

در رکوع اول دست راست برسد به زانو و کشکک زانو در گودی دست و تمام انگشت ها باز باشد.

بعد از هر سجده تورک بنشینیم یعنی روی پای راست بر کف پای چپ قرار بگیرد و روی ران چپ بنشینیم.

این ها آداب است و هر چه بیشتر رعایت شود نماز زیباتر می شود. بعد از نماز در حد توان تعقیبات را انجام بدهد. حداقل تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را انجام بدهد که ثواب هزار رکعت نماز را دارد. خوب است که سلامی هم به امام حسین علیه السلام داده شود که سه بار بهتر است. می شنوند و جواب می دهند. علامه طباطبائی فرمودند همسر من زیارت عاشورا را هر روز میخواند و سلام می داد امام جواب می دادند و من جواب سلام را می شنیدم.

سجده شکر بعد از نماز فراموش نشود. وقتی کسی می خواهد سجده طولانی انجام بدهد هر طوری که قرار بگیرد، اصلا مستحب است پهن شود و اگر بتواند شکم و صدر سینه را به زمین قرار بدهد این بهترین سجده است و شیطان خیلی عصبانی می شود.

باید از زیارات و دعاها استفاده کنیم. برای درمان بیماری دارو لازم است ولی این خداوند است که شفا می دهد. فقط به اسباب مادی توجه نکنیم اسباب معنوی اثر بیشتری دارند.

به نماز های نافله اهمیت بدهیم. نافله های مغرب و عشاء دو دو رکعت که بعداز نماز مغرب خوانده می شود و دو رکعت نشسته که بعد از نماز عشاء خوانده می شود. نماز شب که یازده رکعت است، سعی کنید حتی الامکان این یازده رکعت ترک نشود. اگر کسی اول کار است از کم شروع کند. نیاز نیست تمام آداب آن را رعایت کنید. در حالت عادی می توان در مدت زمان 7 دقیقه نماز شب را خواند .

هشت رکعت نافله ظهر داریم قبل از نماز و هشت رکعت هم نافله نماز عصر که قبل از نماز عصر خوانده می شود. منظم و با برنامه این کار را انجام بدهید. سعی کنید در زمان مشخصی انجام شود. مهمترین نافله ها دو رکعت است که قبل از نماز صبح خوانده می شود. آنقدر این نافله مهم است که اگر کسی نتوانست بخواند خوب است که قضا کند. فرموده اند این دو رکعت نافله از کل نافله های شب ثوابش بیشتر است.

نکته دیگر اینکه، نماز های جماعت و جمعه را ترک نکنیم. اگر هر هفته نماز جمعه نرفتیم اقلا ماهی یک بار یا دوبار شرکت کنیم.

روزه را توجه کنید، روزه مستحب زیاد نگیرید که خودتان را مریض کنید. اگر خواستید روزه  مستحب بگیرید روزهای خاص را بگیرید مانند روزهایی که در ماه رجب و شعبان بیان شده است. ائمه اطهار علیهم السلام روزه اولین و آخرین پنج شنبه هر ماه و چهارشنبه وسط ماه را ترک نمی کردند. اگر ماه را سه دهه حساب کنیم اولین چهارشبنه دهه دوم چهارشنبه وسط ماه خواهد بود.

قرائت قرآن خیلی مهم است. بعد از نماز صبح حداقل دو و حداکثر چهار صفحه ، بعداز نماز عصر یک صفحه تا دو صفحه و بعد از نماز عشاء هم یک صفحه تا دو صفحه. سعی کنید در طول روز 50 آیه را بخوانید.

برخی ذکر ها را روزانه بگویید. روزی صد صلوات، روزی صدبار استغفار را حتما داشته باشید، می توانید در حال راه رفتن هم این ذکرها را بگویید.

با زیارات مستند انس داشته باشید مانند زیارت امین الله.

و مورد آخر که در مجالس اهل البیت شرکت کنید و توسل به آن بزرگواران داشته باشید. ولی مراقب باشیم که در این باره نه تنبلی کنیم که شرکت نکنیم و نه زیاده روی کنیم.

در مورد برنامه هایی که برای خودتان منظور می کنید با مشاورین و اهل نظر مشورت کنید.

 

 


مدرسه علمیه حقانی

استفاده از مطالب این سایت بلامانع می باشد.